Lyžovanie


Lyžovanie v Rakúsku predstavuje neopakovateľný zážitok a to hlavne kvôli dvom dôvodom: Prírodné danosti Álp - t.j. rozloha a rozmanitá nadmorská výška sa spojili s umnou výstavbou infrašktruktúry a turistickým know-how.

Rakúsko vybudovalo prepojené systémy zjazdového lyžovania, kde sú spojené celé doliny navzájom prepojenými zjazdovkami, väčšinou takýto systém v sebe obsahuje viac ako 100 km zjazdoviek a 30 lanoviek a častokrát ani za niekoľko dní lyžovania nepôjdete tou istou zjazdovkou a lanovkou. Systémy majú samozrejme jediný skipas, dokonca pred niekoľkými rokmi sa začalo spájanie niekoľkých systémov do ešte väčšieho spoločného systému (najväčší systémom s jedným skipasom je Schi Amade spolu s 270 lanoviek a vlekov a 870 km zjazdoviek). Samozrejmosťou sú dokonalé služby: od dostatočného množstva bezplatných parkovacích miest, cez výkonnú zasnežovaciu techniku končiac vybudovanou sieťou lyžiarských chát, tzv. Huette.

Lyžiarska sezóna sa vo väčšine rakúskych zjazdárskych stredísk začína poslednú novembrovú sobotu a končí sa prvý víkend po Veľkej Noci,, výnimku predstavujú ľadovce, kde niektoré sa otvárajú koncom októbra a fungujú do polovice mája, alebo niektoré po celý rok (Hintertux). Vzhľadom k popularite zjazdového lyžovania je výnimočným zážitkom konanie pretekov Svetového pohára v rakúskych lyžiarskych stredískách.

Z vlastnej skúseností poznáme desiatky stredísk, najvýznamnejšie z nich: Štajersko (prepojenie Haus-Schladming-Hochwurzern-Reiteralm, Tauplitz, Planneralm, Riesneralm, Loser), Salzbursko (prepojenie Wagrain-Flachau, prepojenie Kleinarl-Zauchensee, Filzmoos, prepojenie Saalbach-Hinterglemm-Leogang, prepojenie Dorfgastein-Grossarl, prepojenie Bad Gastein-Bad Hofgastein, Obertauern, prepojenie Mauterndorf-St. Michael, prepojenie St.Margarethen-Aineck-Katchberg, ľadovec Kaprun), Tirolsko (prepojenie Eggalm-Rastkogel-Penken, ľadovec Hintertux, ľadovec Soelden, Hochgurgl, ľadovec Pitztal), Korutánsko (Nassfeld, ľadovec Moelltal), Horné Rakúsko (Hinterstoder). Návštevník si môže zvoliť strediská a systémy podľa náročnosti zjazdoviek.

Cenová úroveň skipasov je v závislosti od počtu dní a typu vyššia cca o 15 až 30 percent v porovnaní so Slovenskom, avšak kvalita, ktorú obdržíte je násobne vyššia v porovnaní so Slovenskom.

Aj bežecké lyžovanie dokáže ohúriť: tisícky kilometrov denne upravovaných bežeckých stôp, buď dokonale zokruhovaná jedna stopa, alebo dve stopy a uprostred priestor na korčuľovanie s infraštruktúrou (parkoviská, WC, prezliekacie kabíny, chatky popri tratiach, perfektné značenie...) Spomenieme len niektoré z odporúčaných bežeckých rajov: Ramsau pri Schladmingu - spolu 150 km upravovaných tratí, Bad Mitterndorf 70 km , Seefeld 154 km, prepojenie Mittersill-Hollersbach 115 km...Topológia tratí je postavená tak, aby nezahŕňala príliš prudké stúpania a klesania. Pre porovnanie, Rakúsko uvádza spolu 10 740 km upravovaných stôl, Slovensko 470 km...

Čo je veľmi dôležité, po dobudovaní cestnej infraštruktúry je dosiahnutie stredísk osobným autom zvlášť v Hornom a Dolnom Rakúsku, Štajersku a Salzbursku relatívne rýchle a pohodlné, napr. zo stredu Slovenska cesta maximálne trvá 5-6 hodín, z Bratislavy 3-4 hodiny.

 
 

Lyžovanie

Neprekovateľný zážitok na zjazdovkách a bežeckých tratiach.

Cyklotúry

Tisícky kilometrov označených cyklotrás s kvalitnou infraštruktúrou.

Jazerá

Priezračná voda a množstvo ďalších aktivít a výletov.